Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Muat Turun Percuma Windows 11

Setelah enam tahun di mana Windows 10 sebahagian besarnya tidak berubah, sistem operasi desktop yang paling popular di dunia mendapat rombakan besar dengan pembebasan Windows 11. Walaupun Microsoft mengisytiharkan Window 10 sebagai versi terakhir Windows. Tidak ada masalah: Setelah beberapa tahun kemas kini ho-hum, dunia yang dikuasakan Windows — sekurang-kurangnya sebahagiannya - mempunyai sesuatu yang sangat menggembirakan.

windows 11



Yang mengatakan, ketika kami pertama kali menjalankan pratonton Windows 11, kami terkejut bahawa masih tidak berbeza dengan Windows 10, walaupun penampilannya sangat baru. Tidak seperti yang kami harapkan, berdasarkan tangkapan layar yang kami lihat. Pasti, ia kelihatan lebih baik dengan sudut bulat untuk semua tetingkap, ikon bar tugas berpusat, dan dialog Tetapan yang lebih elegan, tetapi ia tidak terasa sama sekali asing atau memerlukan proses yang sama sekali baru seperti Windows 8.

Apa Keperluan Windows 11 dan Bagaimana Mendapatkannya?

Windows 11 akan dilancarkan pada akhir 2021 — maklumat terkini adalah bahawa ia akan keluar pada bulan Oktober, walaupun saya tidak akan terkejut jika kelewatan mendorongnya pada akhir tahun ini. Ini akan menjadi peningkatan percuma untuk pengguna Windows 10. Harga belum diumumkan untuk bukan peningkatan — iaitu, PC DIY membina atau komputer pra-Windows 10. Sementara itu, beta pertama Windows 11 telah dilancarkan melalui Program Windows Insider Saluran Beta.

Banyak yang telah dibina berdasarkan keperluan sistem untuk Windows 11, tetapi sebenarnya kunci rendah — CPU 1GHz, RAM 4GB, dan storan 64GB. Anda juga memerlukan komputer dengan cip keselamatan TPM dan keupayaan Boot Selamat. Itu tidak menjadi masalah daripada internet yang dibuat, kerana sudah menjadi kebiasaan pada kebanyakan PC selama enam tahun terakhir. Pembatas yang sebenarnya adalah model CPU, yang semestinya berasal dari sekitar empat tahun terakhir. Microsoft baru-baru ini mengeluarkan semula alat yang menilai kemampuan PC anda untuk menjalankan Windows 11, aplikasi PC Health Check.

Sekiranya anda sudah mendaftar dalam program Windows Insider dan telah menerima pembangunan saluran Windows 10 Dev, syaratnya tidak begitu ketat: Saya sudah mendaftar dalam program ini, jadi saya boleh memasang Windows 11 pada generasi ke-7 Pemproses Intel Core i5 walaupun keperluannya mengatakan anda memerlukan model generasi ke-8. Ada kemungkinan bahawa semasa dilepaskan, CPU terdahulu akan disokong. Microsoft kemudiannya menjadikan Windows 11 tersedia untuk pelanggan saluran beta dan juga saluran dev yang lebih maju.

Sesiapa yang mempunyai salah satu cip yang lebih baru seharusnya tidak menghadapi masalah untuk memasang Windows 11 melalui program Insider. Microsoft baru-baru ini menyediakan fail imej cakera ISO yang boleh dimuat turun untuk memasang Windows 11 untuk melakukan peningkatan di tempat atau pemasangan yang bersih di PC atau di mesin maya. Beberapa sumber melaporkan bahawa memasang OS dengan cara ini melepasi keperluan sistem yang membingungkan beberapa calon penguji.

Di luar Program Orang Dalam, berita terkini adalah bahawa peningkatan standard ke Windows 11 dari Windows 10 tidak akan tersedia sehingga tahun 2022. Pendapat saya adalah bahawa Microsoft sebenarnya tidak mahu pengguna menaik taraf ke Windows 11 — ia mahu mereka membeli PC baru.

Seperti Windows 10, terdapat versi Home dan Pro Windows 11. Anda perlu log masuk ke akaun Microsoft dalam talian untuk menaik taraf ke Windows 11 Home, fakta yang telah membuat marah beberapa pengulas, walaupun saya tidak begitu. Saya rasa ini bukan masalah yang perlu diusahakan. Mereka yang gung-ho tidak akan mendaftar kemungkinan akan menjalankan edisi Pro. Sekiranya anda tidak mahu membayarnya dan anda tidak keberatan log masuk dengan akaun dalam talian untuk sistem operasi anda, bolehkah saya mencadangkan Ubuntu?

Catatan terakhir mengenai pemasangan adalah bahawa anda boleh kembali ke Windows 10 selama 10 hari selepas menaik taraf jika anda lebih suka versi OS yang lebih lama. Microsoft telah mengumumkan sokongan untuk Windows 10 hingga 2025.

Tampilan Baru (dan Lagi) untuk Windows

Di luar itu, mari kita lihat apa yang baru di Windows 11. Sebilangan besar kerja adalah merancang semula antara muka dan bukannya ciri sebenarnya, dan — seperti yang saya nyatakan di atas — Windows 11 lebih biasa daripada yang anda jangkakan, walaupun terdapat beberapa set semula dan kemas kini.perabot. Ia meminjam dari OS Chrome, walaupun anda masih boleh meletakkan ikon aplikasi di latar belakang desktop, yang tidak dibenarkan oleh OS desktop ringan Google.

tampilan baru windows 11



Window dan multitasking juga jauh lebih maju di Windows. Antaramuka mendapat sudut bulat macOS untuk semua tetingkap, yang sebenarnya bukan perubahan yang ketara, tetapi memberikan OS lebih lembut. Sebilangan besar reka bentuk baru memberikan kelancaran dan konsistensi baru yang dialu-alukan ke antara muka Windows, tetapi ada beberapa perubahan yang saya tidak gemar.

Bar tugas, Menu Mula, dan Penjelajah Fail

Selama beberapa dekad, butang Mula Windows berada di sudut kiri bawah skrin, jadi, walaupun terdapat sedikit butiran kecil, membiasakan diri dengan berada di tepi kiri ikon tengah boleh menjadi salah satu penyesuaian besar yang anda buat. Saya perlu buat. Masalah bagi saya ialah menu Mula hingga sekarang selalu berada di tempat yang sama, tetapi sekarang, jika anda menjalankan lebih banyak program, ia akan bergerak sedikit ke kiri. Tidak perlu sama sekali memikirkan kedudukan butang Mula adalah kelebihan dalam versi Windows yang berumur lebih dari 20 tahun. Nasib baik, pilihan penyelarasan Taskbar membolehkan anda mempunyai butang Mula di sudut kiri.

Saya juga tidak menyukai bar tugas baru itu sendiri, dengan butang yang lebih kecil dan kurang bermaklumat. Dengan Windows 10, sangat jelas program mana yang dijalankan, kerana butang bar tugas untuk menjalankan program lebih luas jika anda memilih untuk tidak menggabungkannya dalam Tetapan. Anda masih boleh arahkan kursor ke atas butang untuk melihat lakaran kecil tetingkap aplikasi dan klik kanan untuk membuka Senarai Lompat dengan dokumen terkini atau tindakan umum lain untuk aplikasi.

Menu Mula mendapat rombakan besar-besaran di jubin Windows 11. Vestigial berada di bahagian atas panel, dengan aplikasi dan dokumen terkini dan kerap di bawahnya. Ubin mini baru di menu Mula masih bagus untuk input sentuhan, tetapi anda kehilangan maklumat yang ditawarkan jubin langsung, yang kadang-kadang menjengkelkan.

File Explorer memberikan contoh yang baik dari penampilan baru Windows 11, terutamanya panel kawalan kiri dan ikon folder yang dikemas kini. Perhatikan pita yang diperkemas di bahagian atas, yang jauh lebih sibuk dan mengganggu daripada Penjelajah Fail sebelumnya. Butang Baru di kiri atas berfungsi untuk folder atau dokumen baru yang disokong oleh aplikasi anda, dan pilihan paparan yang sama (senarai, perincian, ikon bersaiz berbeza) untuk fail ada. Menu limpahan menawarkan pemampatan fail, pemilihan, Properties, dan dialog Folder Options lama. Menu konteks klik kanan, yang berkembang lebih lama dan lebih lama selama bertahun-tahun, menjadi lebih pendek, lebih pintar dan lebih jelas.




Sokongan sentuhan masih menjadi tumpuan untuk tablet Windows. Papan kekunci di skrin mendapat kemas kini dan kini membolehkan latar belakang tersuai. Mod tablet (yang tidak akan disebutkan lagi — lihat di bawah) kelihatan serupa dengan antara muka desktop, walaupun terdapat lebih banyak ruang di antara ikon bar tugas. Gerakan sentuhan bertambah baik (seperti yang dinyatakan di tempat lain di sini), dan ada menu Pen baru untuk pengguna stylus.

Widget di Windows 11

Salah satu daripada beberapa ciri baru yang sebenarnya di Windows 11 adalah panel Widget ini. Ia juga tidak sama sekali baru, kerana pop timbul bar tugas Berita dan Minat yang tiba di Windows 10 baru-baru ini melakukan perkara yang hampir sama. Saya terbiasa mempunyai petunjuk cuaca Berita dan Minat di bar tugas: Untuk melihat maklumat yang sama, anda harus mengklik ikon widget Windows 11. Selain jubin pihak pertama Microsoft, pembangun pihak ketiga juga boleh menawarkan kandungan melalui widget Windows 11. Sentuhan pengguna layar dapat meleret dengan mudah dari kiri untuk membukanya dan anda dapat panel widget skrin penuh jika anda mahukan paparan yang lebih besar.

Widget di Windows 11



Dalam kemas kini ke Windows Insiders, Microsoft mengumumkan widget Hiburan baru yang menampilkan filem dan rancangan TV baru, bersama dengan tampilan baru untuk menu konteks yang menampilkan tekstur Fluent Design Acrylic yang menambah ketelusan. Kemas kini seterusnya (Build 22000.120) menambahkan widget untuk Keluarga, bagi mereka yang menggunakan alat kawalan ibu bapa Keselamatan Keluarga Microsoft.

Pemberitahuan dan Tetapan Pantas

Pusat Pemberitahuan (kiri), Pengaturan Pantas (tengah), dan penyesuaian Tetapan Pantas (kanan).

Microsoft telah membahagikan Pusat Tindakan Windows 10 menjadi dua panel dan ketuk sasaran yang terpisah. Ini serupa dengan apa yang telah dilakukan Apple dengan pemberitahuan macOS, yang dulunya merupakan panel tunggal yang bersih dan sederhana, tetapi kini merupakan koleksi pop timbul yang lebih kecil. Versi Windows 11 tidak seburuk macOS, tetapi saya tetap memilih panel Pusat Tindakan tunggal untuk pemberitahuan dan tetapan pantas. Saya menghargai nombor yang dilingkari — serupa dengan yang terdapat di beberapa ikon aplikasi mudah alih — yang menunjukkan berapa banyak pemberitahuan yang anda ada. Pengguna sentuh boleh meleret dari kanan untuk memaparkan panel Pemberitahuan.

Panel Tetapan Pantas terbuka apabila anda mengklik atau mengetuk ikon Wi-Fi, pembesar suara atau bateri. Secara lalai, ia menunjukkan butang untuk Wi-Fi, Bluetooth, mod Pesawat, Penjimat Bateri, Bantuan Fokus, dan Kebolehcapaian, bersama dengan slaid untuk kelantangan pembesar suara dan kecerahan skrin. Ikon pensil membolehkan anda menyesuaikan butang apa yang muncul, dengan pilihan Sambungkan (untuk paparan dan audio luaran), susun atur papan kekunci, Kongsi berdekatan (seperti AirDrop untuk PC), Lampu malam, dan Projek. Anda masih boleh mengarahkan kursor ke atas ketiga-tiga ikon di bar tugas untuk melihat statusnya, tetapi saya lebih suka tetapan suara muncul ketika saya menekan pembesar suara dan pilihan Wi-Fi untuk muncul ketika saya menekan ikon Wi-Fi.

Pengaturan

Antaramuka Tetapan baru direka semula dengan senang hati, tetapi beberapa dialog lanjutan masih menampilkan elemen reka bentuk lama.

Salah satu perkara yang lebih menjengkelkan mengenai Windows 10 adalah tetapan tetingkap dan dialog yang tidak konsisten: Kadang-kadang anda menyahpasang program dalam aplikasi Tetapan baru, kadang-kadang di Panel Kawalan kuno. Ketidakselarasan itu hilang dalam Windows 11 - hampir keseluruhannya. Untuk beberapa kawalan terperinci, seperti peranti suara, anda masih dapat melihat kandungan dalam gaya lama, walaupun tingkapnya mempunyai reka bentuk baru.

Tetapan mod Cahaya dan Gelap masih terdapat di kawasan Personalisasi> Tetapan warna, dan modnya kelihatan jauh lebih baik daripada di Windows 10, terutamanya mod gelap, yang menggunakan ketelusan dengan berkesan. Mod gelap kini boleh memegang kepalanya dengan bangga jika dibandingkan dengan macOS.

Anda masih boleh mengubah suara sistem dalam Tetapan, tetapi set suara lalai Windows 11 yang baru licin, cepat, dan moden.

Susun atur dan Multitasking

Windows telah lama mengatasi macOS ketika membiarkan anda mengatur tetingkap aplikasi di layar, dan jurangnya semakin luas dengan pilihan Layout baru Windows 11. Anda mendapatkannya dengan mengarahkan kursor ke butang maksimalkan di sebelah kanan atas tetingkap mana pun - ini nampaknya sedikit tersembunyi bagi saya, dan saya berharap dan berharap Microsoft akan mengeluarkan lebih banyak kemampuan pada siaran terakhir. Apabila anda mengarahkan kursor ke butang maksimalkan, anda akan melihat pilihan susun atur — dua tingkap bersebelahan, tiga dengan satu besar dan dua kecil, dan seterusnya seperti yang ditunjukkan di bawah.

Tetingkap aplikasi semasa menuju ke kedudukan dalam tata letak yang anda klik (ditunjukkan dengan warna biru di sini), dan anda boleh memindahkannya ke kedudukan lain dengan cara yang sama pada bila-bila masa. Setelah anda mempunyai satu set aplikasi dalam susun atur, anda boleh mengarahkan kursor ke salah satu ikonnya di bar tugas untuk melihat kumpulan susun atur untuk memulihkan tetingkap tetingkap dengan mudah, yang dipanggil Microsoft Kumpulan Snap. Anda boleh memuatkan ini pada paparan kedua di mana anda memasang PC anda juga. Windows 11 juga meningkatkan dok dengan mengingat susun atur yang anda miliki di monitor luaran walaupun anda tidak menentukan Kumpulan Snap. Nasib baik, anda masih dapat mengunci tetingkap ke sisi, hanya mengambil separuh skrin.

Paparan Tugas Baru, menunjukkan banyak desktop dengan latar belakang yang berbeza.

Windows masih menawarkan banyak desktop maya, sesuatu yang saya rasa sangat berguna untuk memisahkan aplikasi kerja dan laman web dari yang peribadi. Saya menekan Ctrl – Windows Key – Panah untuk bergerak maju-mara di antara keduanya atau pintasan papan kekunci Windows-Tab untuk memilih salah satu dari Task View. Dengan Windows 11, anda kini boleh menggunakan sapu empat jari untuk bergerak maju mundur, sesuatu yang telah lama dinikmati pengguna Mac, walaupun hanya melalui trackpad dan bukannya secara langsung di skrin. Juga baru adalah kemampuan untuk mengatur latar belakang desktop yang berbeza (alias kertas dinding) untuk setiap desktop.

Integrasi Sembang Pasukan

Semasa acara pembukaan Microsoft untuk Windows 11, aplikasi persidangan dan perbincangan video Team Team secara lalai berada di tengah Taskbar, dan kini ciri ini telah tiba dalam ujian saya. Ini adalah langkah yang masuk akal: Dengan perjumpaan maya semakin penting, mungkin Microsoft dapat mengambil bahagian dalam pasaran persidangan video. Pasukan ini berkembang secara fenomenal semasa pandemi COVID, dari 20 juta hingga 145 juta pengguna aktif, tetapi masih perlu dilihat apakah ia dapat menjadi yang diinginkan oleh Microsoft. Menambah butang Skype Meet Now ke kawasan pemberitahuan Windows 10 tidak memberi kesan itu, tetapi mungkin sekali Window 11 menjadi versi dominan, di mana-mana ia akan mempercepat penggunaannya.

Cara kerjanya adalah dengan mengklik ikon sembang, yang membuka pengalaman selamat datang di mana anda memberi aplikasi akses ke akaun Microsoft dan kenalannya. Selepas ini, apabila anda mengetuk ikon, anda melihat senarai semua kenalan anda. Klik satu untuk memulakan sembang, dan kemungkinan besar mereka belum menggunakan sembang Pasukan. Apabila anda mengirim pesan pertama ke salah satu dari mereka, aplikasi akan mengirim jemputan untuk bergabung dengan Tim. Satu perkara yang aneh mengenai antara muka itu, setelah anda berbual, anda melihat ikon bar tugas kedua untuk Pasukan bersama dengan ikon sembang di tengahnya, yang nampaknya tidak sama dengan saya.

App Store Baru Dengan Sokongan Android

Salah satu ciri marquee adalah bahawa Windows 11 akan dapat menjalankan aplikasi Android, walaupun dengan beberapa peringatan. Anda mesti memasangnya melalui Amazon Appstore yang berjalan di dalam Kedai Microsoft Windows atau sebagai APK yang dimuatkan. Seperti antarmuka yang lain, Store mendapat penyegaran reka bentuk yang licin, tetapi dalam versi pratonton, aplikasi Android belum tersedia. Perhatikan bahawa selain aplikasi, Kedai menawarkan Filem dan rancangan TV serta permainan.

Mungkin yang lebih penting untuk kedai ini ialah pembangun tidak perlu lagi membuat kod jenis aplikasi UWP tertentu untuk disertakan. Malah program pengembangan Visual Studio gergasi Microsoft sendiri sudah tersedia sekarang. Microsoft juga telah mengumumkan bahawa Aplikasi Web Progresif, yang sebenarnya adalah laman web dengan beberapa kod tambahan yang memberikan kualiti seperti aplikasi, juga akan menemukan jalan mereka ke Kedai.

Anda juga mendapat semua aplikasi standard seperti Foto, pemain Muzik Groove, Perakam Suara, Cat 3D, Mel, Kalendar dan sebagainya. Kami berharap dua yang terakhir disebutkan akan bertambah baik ketika Windows 11 semakin maju. Microsoft telah menggoda aplikasi Paint yang diperbaharui (walaupun saya sudah mulai menikmati Paint 3D moden), serta versi baru pengambil tangkapan skrin dan Kalkulator Alat Snipping Tool.

Permainan dan Teknologi Baru

Pemain PC tidak akan dilupakan dalam kemas kini Windows baru yang besar, dan Windows 11 tidak terkecuali. Manfaat dua bidang: Teknologi pemilihan dan permainan. Untuk yang sebelumnya, aplikasi Xbox yang dibina di dalam Windows 11 akan menawarkan akses ke koleksi permainan video Xbox Game Pass. Ini akan merangkumi tajuk seperti Halo Infinite, Twelve Minutes, dan Age of Empires IV. Aplikasi ini juga akan membolehkan Xbox Cloud Gaming, platform permainan streaming Microsoft.

Bagi teknologi permainan baru, Windows 11 akan memperkenalkan Auto HDR dan DirectStorage. Yang pertama memperluas ruang warna untuk menunjukkan kejelasan yang unggul walaupun dengan judul permainan bukan HDR. Teknologi kedua, DirectStorage (sebahagian daripada Xbox Speed ​​Architecture) akan mempercepat masa memuat permainan dengan memintas CPU dan membiarkan memori grafik dimuat secara langsung.

Kemajuan teknikal lain di Windows 11 termasuk Dynamic Refresh, yang menjimatkan bateri komputer riba dengan mengurangkan kadar penyegaran skrin tinggi apabila tidak diperlukan. OS juga akan menyokong standard Wi-Fi 6E yang jauh lebih pantas. Keperluan TPM dan Secure Boot adalah sebahagian daripada teknologi keselamatan OS Microsoft yang lebih baik, topik yang layak untuk artikel terpisah sepenuhnya.

Di luar Kebolehcapaian

Dalam catatan blog susulan, Microsoft memperincikan ciri kebolehaksesan baru di Windows 11 untuk bergabung dengan yang ada seperti Narrator, Magnifier, Closed Captions dan Windows Speech Recognition, bersama dengan sokongan untuk perkakasan dan perisian bantu pihak ketiga. Baru untuk Windows 11 adalah tema Kontras baru, tema kapsyen tertutup yang direka semula, dan Penaipan Suara Windows berkuasa AI. Versi OS baru juga menambahkan API untuk aplikasi bantuan pengaturcaraan, dan bahkan Windows Subsystem untuk Linux (WSL) kini mempunyai pilihan aksesibilitas.

Apa Yang Tidak Ada Lagi?

Beberapa kemudahan berliku yang saya suka tetapi nampaknya sedikit akan hilang. Aero Peek dan Aero Shake hilang dalam binaan pratonton Windows 11 yang saya uji. Pada komputer riba percubaan saya, Cortana telah dipasang sebelumnya seperti yang telah dipasang sebelumnya, tetapi Microsoft mengatakan pembantu suara AI tidak akan dipasang sebelumnya pada sistem Windows 11 semasa dilancarkan. Jubin langsung juga hilang, dengan Widget kini menggantikannya. Mod tablet akan digantikan dengan apa yang disebut oleh Microsoft sebagai "fungsi dan kemampuan baru ... untuk pemasangan papan kekunci dan postur penyingkiran." Mangsa lain adalah Garis Masa Windows 10, dan tidak diragukan lagi akan ada lebih banyak ciri yang keluar pada saat Windows 11 dilepaskan.

Sudah tiba masanya untuk Tetingkap Baru

Sedikit sekali, ada baiknya melihat Microsoft memperhatikan perisian tenda: Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, syarikat ini telah melakukan lebih banyak pekerjaan pada perkhidmatan pengkomputeran awan Azure-yang wajar diberikan keuntungan dari perniagaan tersebut. Mungkin Microsoft akan menarik beberapa pengguna Chrome OS atau bahkan - beranikah kita mencadangkannya — pengguna Mac? Selain penampilan baru yang licin, ada alat dan kemampuan baru yang berguna, serta peningkatan prestasi — lebih dari yang dapat dibahas dalam pratonton di PCMag.com. Masih sangat awal untuk Windows 11, tetapi walaupun sekarang, versi perisian desktop seterusnya yang digunakan pada 1.3 bilion PC sangat mengagumkan.

Catat Ulasan for "Muat Turun Percuma Windows 11"