Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Subwoofer Terbaik Tahun 2021

Anda boleh bertahan dengan hanya set pembesar suara biasa. Anda tidak, secara tegas, memerlukan subwoofer. Tetapi anda tidak boleh mempercayai perbezaan yang akan ada. Bukan hanya peningkatan yang tidak dapat dielakkan ke ujung rendah yang berasal dari sub berkualiti yang baik; itu adalah kekayaan keseluruhan suara. Dalam panduan ini, kami telah menilai kapal selam teratas untuk tahun ini, tidak kira berapa anggaran anda atau saiz bilik anda. Dan untuk melengkapkan sistem anda, lihat senarai Pembesar Suara Lantai Terbaik dan Sistem Teater Rumah Terbaik.

Rujukan Dan Pilihan Subwoofer Terbaik

SVS SB-1000 Pro



1. SVS SB-1000 Pro

SVS SB-1000 Pro
Watt: 325 (RMS)
Saiz Pemandu: 12 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Kualiti suara yang kemas, kuat dan bersih yang dengan senang hati mengalahkan model lain.
Apa yang Kami Tidak: Pasti tidak sesuai untuk bilik yang lebih besar.

Ada sebab yang baik mengapa SVS menguasai dunia subwoofer. Tidak ada syarikat lain yang secara konsisten menghasilkan kapal selam yang sesuai dengan bass hebat dengan reka bentuk yang hebat, dan biasanya pada harga yang mampu dimiliki oleh kebanyakan orang. SVS SB-1000 Pro adalah, menurut pendapat kami, salah satu model terbaik yang mereka buat. Kabinetnya yang ringkas menghasilkan bass bersih dan bersih hingga 325 watt, yang kami dapati bermain dengan baik dengan pembesar suara dari jenama apa pun. Apa yang benar-benar menonjol adalah kualiti audio yang sangat halus dan bernuansa; SB-1000 Pro pastinya tidak mengorbankan kejelasan untuk menggerutu. Walaupun terdapat pilihan yang lebih baik untuk bilik yang lebih besar, seperti ELAC Debut 2.0 SUB3030 (di bawah), anda tidak akan menemui subwoofer keseluruhan yang lebih baik. Kami sangat menyukai SB-1000 Pro sehingga menjadikannya subwoofer ujian standard kami untuk menilai kepingan gear audio yang lain.

Kelemahan terbesar untuk SB-1000 Pro adalah bahawa kekuatannya agak rendah. Mereka yang mempunyai bilik yang lebih besar (seperti, lebih dari 250 kaki persegi) mungkin tidak mencukupi. Pilihan yang lebih hebat, seperti SB-3000 SVS sendiri (di bawah) mungkin merupakan pilihan yang lebih baik. Bagi kita yang lain, SB-1000 Pro adalah model yang boleh dicari. Perlu diperhatikan: SVS juga menawarkan model port, PB-1000 Pro, yang memberikan suara yang lebih kuat. Bagus, tapi kami rasa SB-1000 Pro adalah pakej yang lebih lengkap.

Monoprice 9723



2. Monoprice 9723

Monoprice 9723
Watt: 150 (RMS)
Saiz Pemandu: 12 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Kualiti bunyi yang sangat baik untuk harganya.
Apa yang Kami Tidak: Reka bentuk yang membosankan mereka bahkan tidak memberikan namanya.

Dalam dunia audio, tidak ada syarikat yang perlu mengadakan percutian korporat lebih daripada Monoprice. Tidak ada yang salah dengan mereka bahawa beberapa sendi yang dikongsi dan beberapa seks yang kuat tidak akan sembuh. Ini adalah syarikat dengan kekurangan khayalan sehingga mereka bahkan tidak repot-repot memberikan beberapa nama produk mereka. Yang ini disebut 9723.

Tetapi hanya kerana syarikat mempunyai identiti yang membosankan tidak bermaksud mereka membuat peralatan yang membosankan. Monoprice telah berjaya secara besar-besaran, dan seseorang yang mendengar subwoofer ini akan memberitahu anda mengapa. Ia mungkin tidak memiliki kekuatan mentah ELAC Debut 2.0 SUB3030 atau bahkan BIC America F12, tetapi memberikan kualiti suara yang indah, dengan tenaga yang besar dan berdebar tetapi membuatnya terdengar jauh lebih besar daripada sebelumnya. Dan dengan menanggalkan semua kesulitan reka bentuk, Monoprice dapat menawarkan permata subwoofer ini dengan harga yang sangat rendah. Sekiranya anda mempunyai anggaran, ini adalah subwoofer yang perlu anda beli.

SVS SB-3000



3. SVS SB-3000

SVS SB-3000
Watt: 800 (RMS)
Saiz Pemandu: 13 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Membangunkan semua perkara yang dilakukan SVS dengan baik.
Apa yang Kami Tidak: Kemasan gloss mengambil cap jari, aplikasi memerlukan beberapa penjelasan.

SB-3000 adalah model subwoofer terbaru dari legenda Amerika di SVS, dan kami fikir ia layak mengekalkan mahkota Sub High-End Terbaik. Sama baiknya dengan model sebelumnya, PB16-Ultra, itu juga sangat besar, tidak sedap dipandang, dan terlalu banyak bagi kebanyakan orang. SB-3000 mengabaikan masalah tersebut, dengan mengambil semua yang dilakukan oleh Ultra dengan baik dan meletakkannya dalam kerangka yang jauh lebih padat dan mampu milik. Mereka yang mempunyai bilik yang terlalu besar mungkin memerlukan dua daripadanya untuk mendapatkan suara terbaik, tetapi bagi 90% orang, salah satunya akan meletupkan tembok sialan. Ini adalah peningkatan yang ketara (walaupun mahal) pada SB-1000 Pro peringkat teratas.

Salah satu aspek yang ingin kami ketengahkan adalah DSP (Pemprosesan Isyarat Digital) yang sangat baik. Ini memungkinkan tahap tweak yang hampir tidak terbatas, dan ini bermakna anda boleh mendapatkan bass terkawal yang tepat yang masih mampu mengeluarkan tenaga. Sub ini sangat unggul dengan filem dan televisyen, memberikan tembakan, letupan, dan pukulan berat sebenarnya di kelas rendah. Ini satu lagi pemenang untuk SVS, dan sekarang, satu-satunya persoalan adalah dari mana mereka pergi dari sini.

BIC America F12



4. BIC America F12

BIC America F12
Watt: 150 (RMS)
Saiz Pemandu: 12 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Menawarkan suara yang sesuai untuk ruang yang ketat atau kecil.
Yang Tidak Kami: Penampilan kusam.

Sekiranya BIC America F12 kelihatan dan terdengar sedikit lebih baik, ia mungkin berada di tempat pertama dalam senarai ini, mencabar model Q Acoustics untuk tempat teratas. Seperti itu, ia kehilangan Q B12 di atasnya dari segi watt keseluruhan dan kualiti suara. Ia mempunyai sedikit penurunan secara terperinci, dan watt RMS lebih rendah daripada model lain di sini.

Namun, ini masih merupakan salah satu pilihan utama kami, yang bermaksud ia mesti mempunyai sesuatu yang sesuai. Itu sesuatu yang tidak biasa untuk bilik kecil. Ia tidak terlalu kecil, tetapi kami benar-benar berpendapat bahawa ia bertindak balas dengan baik pada ruang yang ketat dengan cara yang dilakukan oleh subwufer lain dengan harga yang sama. Suara tidak mempunyai tahap kualiti mentah yang sama dengan model lain yang lebih mahal, tetapi anda masih mendapat kesan bass yang mendalam, panjang dan kuat. Walaupun BIC Amerika mempunyai identiti korporat yang sangat membosankan - sama dengan banyak sub pengeluar, termasuk Monoprice, di bawah - mereka membuat beberapa barang yang baik.

SONOS SUB



5. Sonos Sub

SUB SONOS
Watt: Tidak diketahui
Saiz Pemandu: Tidak diketahui
Arah: N / A
Apa yang Kami Suka: Kualiti bunyi yang hebat.
Apa yang Kami Tidak: Memerlukan anda terjebak dalam ekosistem Sonos.

Tanda hitam terbesar terhadap Sonos Sub adalah anda tidak boleh menggunakannya dengan peralatan dari pengeluar lain. Ada persediaan home theater yang ada? Anda, kawan saya, tidak bernasib baik. Subwoofer hanya berfungsi dengan peralatan Sonos yang lain, dan sementara syarikat berusaha sedaya upaya untuk memastikan proses penyediaan dan kemudahan penggunaan berjalan dengan baik, anda mungkin ingin mengelakkan ini jika kunci masuk itu akan menjadi masalah.

Keuntungannya ialah, jika anda baik-baik saja dengan menggunakan gear Sonos sahaja, anda akan diberi kualiti bunyi yang benar-benar baik. Walaupun subwoofer sedikit memberi statistik, ia tidak penting: tidak perlu menetapkan titik silang ketika diselaraskan secara automatik ke semua pembesar suara lain, menjamin anda mudah, jelas, bass dalam setiap saat (lihat bahagian Nasihat Pembelian kami, di bawah , untuk maklumat lebih lanjut mengenai crossover dan bagaimana ia berfungsi). Kami juga sangat menyukai reka bentuknya, yang membolehkan anda meletakkan subwoofer pada kedudukan apa pun - anugerah untuk ruang kecil.

Seaton Sound JS12



6. Seaton Sound JS12

Seaton Sound JS12
Watt: 700 (RMS)
Saiz Pemandu: 12 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Bass yang mendalam dan kaya.
Apa yang Kami Tidak: Kekurangan ciri moden.

Di atas $ 1,000 adalah di mana anda benar-benar mula melihat subwoofer meningkatkan ledakan. Dengan kekuatan berterusan 700 watt, JS12 yang menakjubkan dari Seaton Sound benar-benar membawa ledakan. Ia turun hingga 20Hz - bandingkan dengan 28Hz untuk sub utama kami, Q Acoustics Q B12 - dan anda benar-benar dapat merasakannya. Audio mempunyai kehadiran subsonik yang kaya yang akan menggegarkan perut anda dan menggegarkan dinding. Satu perkara yang perlu dialami. Untuk bilik besar (lebih dari 250 kaki persegi) ini adalah pilihan terbaik dengan mudah.

Walau bagaimanapun, ini adalah subwoofer untuk pembersih. Ia menawarkan hampir tidak ada ciri canggih - tidak ada kawalan aplikasi, tidak ada pembetulan bilik. Di samping itu, kami berpendapat mungkin terlalu mahal bagi kebanyakan orang. Namun, jika anda menyukai bass mentah, dan menginginkan yang terbaik dalam perniagaan, ini adalah titik permulaan yang sangat baik. Seaton adalah syarikat yang tidak masuk akal dari Chicago yang telah membuat subwoofer selama-lamanya, termasuk F18 + yang sangat mengerikan, jadi anda berada di tangan yang baik di sini.

KEF KC62



7. KEF KC62

KEF KC62
Watt: 1,000 (RMS)
Saiz Pemandu: 2 x 6.5 "
Arah: Penembakan Sisi
Apa yang Kami Suka: Bingkai kecil dipadankan dengan kualiti suara yang menggegarkan bumi.
Apa yang Kami Tidak: Kawalan Clunky, dan sub-sub memerlukan penempatan yang berhati-hati.

KEF KC62 baru adalah satu keajaiban. Ia melakukan dua perkara yang masing-masing akan menjadi liar. Bersama-sama, mereka menjadikan subwoofer ini luar biasa. Untuk satu perkara, ukurannya kecil, kurang dari sepuluh inci, jauh lebih kecil daripada SVS SB-1000 Pro bersaiz pint. Yang lain, ia mempunyai bass terdalam dari sub sub dalam senarai ini: 11Hz, lebih dalam daripada Power Sound Audio S3612 yang besar dan lebih mahal. Itu muslihat yang tidak nyata, dan ini bermaksud bahawa KC62 mungkin merupakan sub-futuristik yang paling kami uji. Ia mempunyai banyak teknologi yang memberikan kualiti suara yang sangat baik, dan jika anda mampu membelinya, ini benar-benar pilihan yang bagus.

Kami rasa ada beberapa masalah dengan KEF KC62 yang menjadikannya tidak berada di kedudukan teratas. Sekecil dan kuat seperti itu, ia memerlukan penempatan yang teliti. Ia mempunyai dua pemandu penembak sisi, yang bermaksud bahawa anda perlu meluangkan sedikit masa untuk mencari tempat terbaik. Di samping itu, ia sama sekali tidak mempunyai kawalan digital. Semua alat kawalan berada di bahagian belakang, dan sementara mereka berfungsi dengan baik, mereka kelihatan dan merasa sedikit kekok. Alat kawalan aplikasi, seperti yang terdapat di SVS SB-3000 yang lebih murah, mungkin merupakan pilihan yang lebih baik. Ketiadaannya juga membingungkan, kerana KEF sudah menggunakan aplikasi untuk mengawal pembesar suara tanpa wayar terkemuka di kelas mereka. Namun, jika anda ingin pergi lebih dalam, ini adalah tempat yang anda perlukan.

RSL Speedwoofer S10



8. RSL Speedwoofer 10S

RSL Speedwoofer S10
Watt: 350 (RMS)
Saiz Pemandu: 10 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Kualiti suara yang kuat dan realistik yang unggul dengan muzik.
Apa yang Kami Tidak: Reka bentuk yang tidak menarik.

Kami menguji puluhan subwoofer di The Master Switch, dan walaupun jarang menemui yang tidak berprestasi dengan muzik, kami berpendapat bahawa RSL Speedwoofer 10S adalah yang terbaik yang kami dengar. Kualiti suara yang tajam dan berat sangat sesuai dengan lagu-lagu, dengan bass yang jelas dan realistik yang memaparkan perincian dalam kick drum, tom, dan gitar bass. Tidak ada filem dengan filem, tetapi jika di situlah anda merancang untuk menggunakan subwoofer paling banyak, kami mencadangkan untuk membeli sesuatu seperti BIC America F12, yang sebenarnya lebih murah. Namun, jika anda merancang untuk menggunakan sub untuk lagu, maka RSL adalah pilihan terbaik. Anda bahkan boleh menjadikannya tanpa wayar dengan modul pilihan $ 50, menjadikannya pesaing yang layak untuk Sonos Sub yang mahal.

Di luar persembahan yang sedikit lebih rendah dengan filem, sangat sedikit yang kita tidak gemari mengenai RSL Speedwoofer 10S. Kami berpendapat bahawa penampilannya tidak begitu menarik; kami tidak mempunyai bar yang tinggi untuk subwoofer dalam hal ini, kami ingin melihat sedikit bakat, seperti yang terdapat di Q Acoustics Q B12 peringkat teratas. Walau bagaimanapun, lihat dulu, dan anda akan dapati subwoofer terbaik yang mengetepikan seluar untuk muzik.

Q Acoustics Q B12



9. Q Akustik Q B12

Q Akustik Q B12
Watt: 220 (RMS)
Saiz Pemandu: 12 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Bass yang bersih dan hebat dipadankan dengan kawalan pintar.
Apa yang Kami Tidak: Kekurangan untuk memberikan bass yang besar dan menusuk usus.

Sukar untuk tidak terpesona dengan bass yang keluar dari Q Acoustics Q B12. Subwoofer ini menawarkan suara yang dipoles yang terasa bersih dan elegan, sambil memberikan tahap kekuatan yang baik. Walaupun mempunyai kurang dari separuh watt seperti 800 $ ELAC Debut 2.0 SUB3030, sub Q Q12 yang lebih berpatutan benar-benar menarik perhatian kami dengan kualiti audio yang luar biasa dan mengejutkan. Kami juga merasa impian untuk digunakan berkat kawalan yang dipasang di belakang yang pintar. Bahkan ada plat logam magnetik yang membolehkan anda menyembunyikan wayar penyambung, sambil tetap membiarkan anda menggunakan pusing silang dan kelantangan.

Di sini ada satu kehati-hatian, dan kekuatannya. 220 watt tidak ada yang dapat dihidu, tetapi dibandingkan dengan subwoofer lain di sini, seperti SVS SB-1000 Pro peringkat teratas, Q B12 mungkin kelihatan sedikit lemah. Ia memberikan bass yang halus dan yakin, tetapi tidak mempunyai tenaga mentah subwoofer yang lain. Ia tidak memukul anda dalam usus. Sekiranya itu masalah anda, maka anda mungkin ingin melihat model-model tersebut, dan menjauhkan diri dari Q. Ia juga besar: lebarnya hampir dua puluh inci, dan berat yang luar biasa hampir £ 50.

ELAC Debut 2.0 SUB3030



10. ELAC Debut 2.0 SUB3030

ELAC Debut 2.0 SUB3030
Watt: 500 (RMS)
Saiz Pemandu: 12 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Nilai dan kualiti suara tiada duanya.
Apa yang Kami Tidak: Tidak akan memuaskan mereka yang suka jumlah besar.

Barisan Debut 2.0 yang sangat mengagumkan ELAC merangkumi subwoofer yang mudah berada di sepuluh teratas kami, tanpa mengira saiz bilik. Pada puncak 500 watt RMS dan 1.000 (perincian penuh syarat-syarat tersebut terdapat dalam Nasihat Pembelian kami, di bawah), SUB3030 memberikan lebih banyak dengaan, dan bass yang dikeluarkannya padat dan berotot. Ia memuaskan sama ada anda menonton filem, siri, atau bermain permainan.

Tidak ada kawalan fizikal. Sebaliknya, aplikasi Android dan iOS memberi anda akses ke semua fungsi yang anda perlukan, termasuk perisian yang membolehkan anda menyesuaikan suara ke persekitaran pendengaran anda. Suara tidak sedalam atau kuat seperti SB-3000 di atas, tetapi lebih kaya dan cukup terperinci bagi kebanyakan orang. ELAC telah menghasilkan produk yang benar-benar hebat di sini, dan dengan harga yang sangat berpatutan, walaupun kami akan mengatakan bahawa produk ini berjaya dikalahkan oleh kapal selam seperti Q Acoustics Q B12.

PSB Alpha S8



11. PSB Alpha S8

PSB Alpha S8
Watt: 150 (RMS)
Saiz Pemandu: 8 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Menyatakan secara terperinci dan realisme.
Apa yang Kami Tidak: Kekurangan, dan sedikit terlalu mahal.

PSB Alpha S8 yang baru menggantikan Klipsch C-308ASWi dalam senarai ini. Ia bukan sahaja lebih murah, tetapi memberikan perincian dan realisme yang lebih baik. Kita dapat memikirkan sangat sedikit subwoofer dalam kisaran harga ini yang memberikan jenis tepat, terperinci yang terdapat pada Alpha S8, terutama ketika menggunakan instrumen yang kompleks dan bernuansa seperti bass ganda. Ini bukan subwoofer paling kuat di sini, dan hanya 35 Hz lanjutan, bass bukan yang paling dalam. Tetapi ada arti sebenarnya bahawa audio telah diselaraskan di sini, dengan tujuan realisme maksimum.

Malangnya, kuasa rendah itu menjadi masalah. Berbanding dengan subwoofer dengan harga yang sama seperti Q Acoustics Q B12, PSB Alpha S8 tidak cukup tinggi (220 watt berbanding 150). Sebahagiannya ada kaitan dengan pemandu kecil yang tidak biasa; pada jarak lapan inci, ia tidak boleh bersaing dengan budak lelaki besar. Kami sangat memperhatikan secara terperinci, tetapi jika anda menyukai subwoofer anda dengan kuat dan bangga, anda mungkin ingin melihat pilihan lain seperti model Q Acoustics yang disebutkan di atas.

Aperion Audio Bravus II 12D



12. Aperion Audio Bravus II 12D

Aperion Audio Bravus II 12D
Watt: 500 (RMS)
Saiz Pemandu: 12 "
Arah: Menembak Bawah
Apa yang Kami Suka: Bass yang dibina dengan baik, bergaya dan sangat baik.
Apa yang Kami Tidak: Reka bentuk pemandu / radiator yang tidak biasa memerlukan penempatan yang teliti.

Aperion Audio Bravus II 12D adalah subwoofer yang tidak biasa. Ia memiliki pemacu standard, diposisikan di posisi menembak bawah (di bawah kapal selam), ditambah dengan dua radiator pasif menghadap ke samping. Hasilnya adalah bass yang mudah, bersih dan mendalam. Bravus II 12D turun ke 19Hz, hanya dilengkapi dengan Power Sound Audio S3611, yang harganya lebih tinggi. Kami juga menyukai penampilan - penampilan kami berwarna merah cantik yang benar-benar menonjol. Sekiranya anda menyukai subwoofer anda kelihatan baik seperti kedengarannya, maka Aperion Audio Bravus II 12D adalah pilihan yang mudah.

Walau bagaimanapun, reka bentuk pemacu / radiator yang tidak biasa bermaksud bahawa Bravus II 12D memerlukan banyak usaha untuk meletakkan kedudukan dengan betul. Walaupun secara teknikal anda seharusnya dapat meletakkannya seperti yang anda lakukan pada subwoofer lain, kami mendapati kedudukan memerlukan banyak penyesuaian untuk mendapatkan suara yang terbaik. ELAC Debut 2.0 SUB3030, yang disebutkan di atas, tidak hanya lebih murah, tetapi lebih mudah digunakan. Walau bagaimanapun, kami masih menyukai Aperion Audio Bravus II 12D kami dan percaya ia mendapat tempat dalam senarai ini.

Power Sound Audio S3612



13. Power Sound Audio S3612

Audio Suara Kuasa S3612
Watt: 1,920 (RMS)
Saiz Pemandu: 2 x 18 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Kekuatan besar, kawalan halus.
Yang Kami Tidak: Tidak mempunyai perincian subwoofer lain.

Dengan peluasan frekuensi hingga 16 Hz, Power Sound Audio S3612 berada di kedudukan kedua setelah KEF KC62 bagi sesiapa yang mencari bass paling dalam dan gelap. Ini adalah subwoofer yang kita cari jika kita mahukan tenaga mentah, tidak terkawal, dan menggantung tanda harga. Anda juga mendapat kuasa RMS 1,920 watt yang aneh, menjadikan S3612 sebagai subwoofer paling kuat dalam keseluruhan senarai ini. Sekiranya anda mempunyai ruang besar, dan sedikit wang untuk dibelanjakan, anda boleh merobek kenyataan.

Walaupun Power Sound Audio S3612 memang mempunyai sekumpulan kawalan fizikal yang komprehensif, termasuk pemilih ukuran bilik, anda harus melihat model lain seperti SVS jika anda mahukan penyesuaian kawalan digital dan DSP (Digital Signal Path) tahap tinggi. Selain itu, untuk semua kekuatannya, S3612 tidak mempunyai kehebatan model lain, seperti yang disebutkan di atas - terutamanya SVS SB-3000. Power Sound Audio S3612 adalah sub yang direka untuk mereka yang menuntut bass terendah mutlak. Hanya sub Wilson Audio yang lebih rendah (10 Hz) dan kerana harganya $ 25,000, kami fikir wang anda lebih baik dibelanjakan dengan PSA.

Paradigm Defiance X10 (S)



14. Paradigm Defiance X10

Paradigma Defiance X10 (S)
Watt: 300 (RMS)
Saiz Pemandu: 10 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Lompatan maju untuk subwoofer Paradigm.
Apa yang Kami Tidak: Mungkin sentuhan mahal, walaupun terdapat pilihan yang lebih murah.

Subwoofer Defiance baru Paradigm hadir dalam beberapa rasa. Siri X memberikan kuasa mentah, sementara siri V adalah mengenai kemampuan terjangkau. Semuanya bagus, dan menawarkan beberapa kemajuan pada reka bentuk subwoofer asas, tetapi jika kita harus memilihnya, ini akan menjadi yang terbaik. Pada pendapat kami, ia menawarkan kombinasi kualiti suara, ciri, dan harga terbaik, dan akan menjadi pilihan terbaik bagi kebanyakan orang. Walaupun kami masih tidak memilihnya daripada ELAC Debut 2.0 SUB3030, yang kami fikir menawarkan nilai wang yang lebih baik, ia tetap menjadi alternatif yang baik.

Anda juga mendapat rangkaian ciri yang sangat baik, termasuk kawalan aplikasi subwoofer, termasuk Pembetulan Bilik Anthem, dan kemampuan untuk menjadikan subwoofer tanpa wayar dengan pembelian modul tambahan. Rangkaian Defiance adalah siri pemikiran ke depan, dan X10 adalah duta terbaiknya. Paradigma, omong-omong, baru-baru ini keluar dengan barisan kapal selam baru, termasuk yang dijual seharga (jurang) $ 7.500. Kami pernah mendengarnya, dan sangat hebat, tetapi tanda harga itu menjadikannya jauh dari jangkauan kebanyakan orang.

REL Acoustics HT 1003



15. REL Acoustics HT / 1003

REL Acoustics HT 1003
Watt: 300 (RMS)
Saiz Pemandu: 10 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Suara mempunyai tenaga dan kesegaran sebenar, bahagian input yang dikemas kini.
Apa yang Kami Tidak: Reka bentuk kabinet yang mengerikan.

Subwoofer HT / 1003 baru REL menandakan penyimpangan dari tradisi pengasas syarikat, Richard Edward Lord. Sehingga kini, kapal selam perancang akhir menerima input dari terminal pembesar suara stereo amp. HT / 1003 telah diperbaharui untuk menawarkan input RCA dan LFE standard, yang kami sangat setuju. Ini menjadikan reka bentuk lebih terfokus, dan lebih sesuai untuk pemasangan moden, termasuk pelantar teater rumah. Ini adalah kawasan di mana REL tidak pernah merasa seperti di rumah sebelumnya, tetapi kami berpendapat peningkatan ini merupakan langkah besar ke arah yang benar. Ia juga membantu bahawa HT / 1003 terdengar hebat, dengan banyak bunyi dan tenaga, terutamanya semasa bermain muzik. Setelah menala ke bilik anda, kuasa RMS 300 wattnya akan bersinar dengan cara yang luar biasa.

Satu perkara yang tidak kita sukai adalah penampilan. Kapal selam ini mungkin dibina seperti tangki, tetapi dibandingkan dengan kapal selam REL lain - seperti T-Zero, yang sebelumnya ada dalam senarai ini - ia kelihatan suram. Kotak hitam besar tanpa apa-apa yang istimewa untuk dicadangkan mengenainya. Terdapat beberapa sentuhan yang bagus, seperti label terbalik di hujung belakang (kerana ketika anda membongkok pada sub untuk menyesuaikan sesuatu). Tetapi pada pendapat kami, ini adalah produk yang kelihatan paling baik semasa lampu padam. Sekiranya anda mencari reka bentuk halus dengan suara yang tidak begitu halus, HT / 1003 boleh menjadi subwoofer untuk anda.

Wilson Audio Thor%u2019s Hammer 2



16. Wilson Audio Thor's Hammer

Wilson Audio Thor's Hammer
Watt: T / A
Saiz Pemandu: 2 x 15 "
Arah: Penembakan Depan
Apa yang Kami Suka: Kualiti bunyi yang tidak masuk akal.
Yang Kami Tidak: Tanda harga besar-besaran, memerlukan amp luaran.

Apabila syarikat Utah, Wilson Audio, memutuskan untuk membuat subwoofer, mereka tidak main-main. Thor's Hammer mereka mempunyai sekurang-kurangnya satu persamaan dengan Thor's Hammer yang sebenarnya. Ia mungkin tidak dapat memanggil guruh dan kilat, dan ia tidak akan kembali ke tempat yang dilemparkannya (kebanyakannya kerana memerlukan tiga lelaki dan ketapel khusus untuk membuangnya), tetapi hanya mereka yang layak dapat menahan ia. Dan dengan layak, kita bermaksud dimuat. Subwoofer yang luar biasa ini berharga $ 25,000.

Di sini di The Master Switch, kami biasanya tidak suka membincangkan julat frekuensi. Kami yakin bahawa, ketika membeli peralatan audio, mereka hampir tidak berguna dalam membantu anda menentukan peralatan yang hendak dibeli. Tetapi mengenai subwoofer, dan terutama untuk subwoofer yang kuat ini, pemikiran itu keluar dari tingkap. Anda berurusan dengan bahagian spektrum frekuensi yang sangat spesifik. Walaupun manusia hanya dapat mendengar hingga sekitar 20Hz, kita sebenarnya dapat merasakan frekuensi lebih rendah daripada itu. Thor's Hammer turun hingga 10Hz, yang tidak kurang hebatnya. Trik pesta adalah bahawa ia menghasilkan semula nota terendah dari organ paip dengan kesetiaan dan kejelasan yang sempurna pada isipadu penuh. Oleh kerana nota itu berlaku pada 16Hz, di bawah jangkauan pendengaran manusia, itu adalah sesuatu yang cukup.

Subwoofer Pasif vs Powered

Terdapat dua jenis subwoofer: pasif dan berkuasa. Perbezaan antara mereka sangat sederhana. Subwoofer pasif memerlukan penguat luaran untuk berfungsi, sementara subwoofer bertenaga mempunyai penguat dalaman, dan hanya perlu dipasang ke soket utama. Itu sahaja. Kami tidak akan bercakap mengenai subwoofer pasif di sini. Pertama, mereka jauh lebih biasa daripada subwoofer bertenaga, terutama di ruang home theater - walaupun ada beberapa yang masih ada, seperti Bose PS 28 III ini. Kedua, memasuki proses pemadanan subwoofer pasif dengan penguat adalah keseluruhan panduan dengan sendirinya.

Nasib baik, kami mempunyai panduan untuk memadankan pembesar suara dan amp, tetapi dalam nasihat membeli ini, kami akan membincangkan mengenai subwoofer berkuasa secara eksklusif. Manfaat melakukan ini adalah bahawa ia sangat memudahkan proses penyambungan subwoofer ke sistem anda: yang perlu anda lakukan hanyalah menjalankan kabel RCA di antara mereka (kebanyakan penerima mempunyai output subwoofer khusus), dan kabel kuasa dari subwoofer ke soket dinding. Boom. Selesai. Percayalah: subwoofer dihidupkan dengan baik. Anda akan memerlukan banyak tenaga.

Subwoofer Depan-Menembak vs Bawah-Menembak

Oleh itu: anda telah memutuskan untuk membeli subwoofer. Selamat bertunang. Anda hanya mempunyai sekitar 10,947,084 model untuk dipilih, dan itu hanya di halaman pertama. Subwoofer kemudian dibahagikan kepada dua kategori: sama ada penembakan depan atau penembakan bawah. Memahami perkara ini mudah. Sekiranya pemacu (elemen besar, bulat, yang sama dari segi fungsi seperti yang terdapat pada pembesar suara di lantai) berada di bahagian depan unit, maka ia adalah penembakan depan. Bawah? Tembakan bawah.

Anda mungkin dengan wajar bertanya apa perbezaan antara keduanya. Sebenarnya tidak banyak - tidak cukup, memandangkan perbezaan antara bilik yang berbeza dan keadaan yang berbeza, untuk membuat perbezaan besar. Frekuensi bass tidak arah, yang bermaksud bahawa tidak akan menjadi penting untuk memilih mana yang anda pilih.

Walau bagaimanapun: jika anda berencana meletakkan subwoofer anda dekat dengan pembesar suara utama anda, atau di bawah TV anda (dan kami pergi ke penempatan dengan lebih terperinci di bawah), maka mungkin bernilai melabur di front-firer. Jauh dari pembesar suara anda? Di sisi atau di sudut bilik? Pergi untuk menembak turun. Tetapi sekali lagi, ini bukan keputusan yang memberi kesan besar, dan dalam hal ini, pertimbangkan apa yang kita katakan sebagai garis panduan umum dan bukannya peraturan yang sukar.

Saiz Pemandu Dijelaskan

Bagi subwoofer, ukuran sangat penting. Untuk menghasilkan bunyi bass, anda mesti dapat menghasilkan banyak tenaga. Semakin besar pemacu pembesar suara anda, semakin banyak tenaga yang dapat anda keluarkan (walaupun banyak yang berkaitan dengan penguat kuasa juga memberi kuasa kepada pemandu). Secara amnya, anda mungkin ingin memperoleh subwoofer dengan pemacu bersaiz lebih dari 12 "- berseberangan 12" dari ujung ke hujung. Apa-apa yang lebih kecil akan memberikan suara yang baik, tetapi jangan mengharapkan daya rendah yang besar. PSB Alpha S8, yang berharga $ 449, mempunyai pemandu 8 ". Kami fikir ia bagus untuk bilik kecil, tetapi anda tidak boleh mengharapkannya mengeluarkan tenaga yang besar.

Yang dikatakan: anda tidak perlu menolak kapal jika anda tidak mahu. Pemandu 15 "akan sangat sesuai untuk kebanyakan orang, dan hanya mereka yang mempunyai bilik yang sangat besar atau perlu menghasilkan bass yang sangat dramatik yang perlu memasuki jajaran 18" dan lebih tinggi - Contohnya, Power Sound Audio S3612 yang harganya $ 2,500, dan mempunyai woofer berkembar 18 ". Sentiasa ambil kira ukuran bilik anda sebelum anda sibuk dengan pembelian satu klik! '

Wattage Dijelaskan

Luangkan banyak masa di laman web ini, dan anda akan melihat istilah ini dengan banyak. Kita agak taksub dengannya. Secara garis besar, semakin banyak watt, semakin kuat subnya, walaupun sedikit lebih rumit daripada itu — anda boleh mengubah subturun. Sebaliknya, fikirkan watt sebagai julat di mana anda mendorong sub. Semakin tinggi jaraknya, semakin kuat anda dapat membuatnya tanpa memutarbelitkan suaranya. Watt boleh rendah (60W) atau sangat tinggi (4.000 W), dan seperti yang anda bayangkan, anda membayar lebih banyak untuk watt yang lebih tinggi. Perhatikan perbezaan antara watt RMS (kadang-kadang disebut berterusan) dan puncak (kadang-kadang disebut dinamik). Sentiasa, selalu, selalu melihat RMS, dan mengabaikan puncak. Yang pertama merujuk kepada kekuatan keseluruhan pada satu set dan isipadu biasanya wajar. Yang terakhir merujuk kepada perkara yang paling kuat yang boleh dilakukan. Anda memerlukan yang pertama. Jangan percaya hype. Apa-apa dengan kuasa RMS sekitar 1,000 watt seharusnya lebih daripada yang sesuai untuk kebanyakan orang, walaupun anda boleh pergi jauh lebih tinggi jika anda mahu. Sebagai contoh, Power Sound Audio S3612 mengeluarkan 1,920 watt yang mengejutkan, yang berlebihan untuk hampir semua orang kecuali mereka dengan bunker bawah tanah.

Sudah tentu, anda mungkin bertanya: jika anda mempunyai dua subwoofer, satu dengan RMS dan puncak 500 dan 1.500 watt, dan satu lagi dengan RMS dan puncak 2.000 dan 3.000 watt, maka apakah perbezaan di antara keduanya, memandangkan kedua-duanya dipisahkan dengan 1,000 watt? Jawapannya adalah sifat bass itu sendiri. Tidak seperti frekuensi yang lebih tinggi, bass memerlukan banyak tenaga. Semakin banyak watt yang dimiliki oleh subwoofer, semakin banyak ia dapat memberikan tenaga itu, pada jumlah apa pun. Lebih banyak watt sama dengan bass yang lebih ketat, lebih jelas, lebih bulat. Ini bermaksud sama ada anda menggegarkan tingkap atau merosakkan barang pada larut malam, anda akan dapat memperoleh bunyi yang lebih baik. Sekali lagi: anda mengawal kelantangan. Yang tidak anda kendalikan adalah kejelasan bunyi dari tahap asas, dan di situlah watt dapat menjadi metrik yang berguna.

Kami terkilan dengan bahagian ini. Sangat mudah tersesat dalam formula matematik dan jadual angka ketika mengira dengan tepat bagaimana watt berkaitan dengan tahap desibel (baca: isi padu). Pada akhirnya, kami memutuskan bahawa kami akan membuat perkara mudah. Sekiranya anda mempunyai satu takeaway di sini, begini: beli subwoofer dengan jurang lebar yang lebar antara puncak dan RMS, dan dapatkan satu dengan watt sebanyak yang anda mampu.
 
Subwoofer Ported vs Sealed

Subwoofer tertutup mempunyai kabinet yang sepenuhnya tertutup, tanpa bukaan ke bahagian dalamnya. Subwoofer port mempunyai satu atau lebih bukaan, untuk membolehkan pergerakan udara bebas mengalir. Sederhananya: subwoofer tertutup mengorbankan sedikit jumlah keseluruhan dan kehadiran untuk bunyi yang lebih ketat dan terkawal, sementara yang disalurkan dapat mengepam kelantangan besar dengan mengorbankan sedikit kejelasan. Secara umum, kapal selam yang lebih besar dan lebih mahal cenderung dibawa, sementara yang lebih kecil dan lebih murah tidak.

Sekiranya anda mempunyai bilik yang lebih kecil, dan tidak perlu membuka tingkap, mungkin ada baiknya melihat subwoofer tertutup. Sekiranya anda tidak akan menambah banyak volume, maka masuk akal untuk melabur sedikit lebih jelas dan lebih mendalam pada suaranya, daripada menggunakan volume yang besar. Tetapi jika anda mempunyai ruang yang lebih besar, pertimbangkan model port. Anda juga mungkin menemui perkara yang dikenali sebagai radiator pasif. Anggap ini sebagai pemacu pembesar suara yang tidak berkuasa yang ada untuk bertindak balas terhadap udara yang dipacu oleh pemacu utama. Subwoofer dapat memiliki satu atau lebih sebagai tambahan kepada pemacu utama, dan mereka membantu dengan artikulasi dan ekspresi suara. Radiator pasif hampir selalu merupakan idea yang baik.

Subwoofer Tanpa Wayar vs Tanpa Wayar

Terdapat dikotomi yang mudah di sini. Sebilangan besar subwoofer home theater atau hifi mempunyai sambungan berwayar, sementara banyak yang dilengkapi dengan bar suara sepenuhnya tanpa wayar. Subwoofer tanpa wayar mempunyai kelebihan kerana tidak memerlukan persediaan. Mereka akan diseret ke unit pusat, dan yang perlu anda lakukan, dalam kebanyakan kes, pasangkannya. Titik silang (lihat di bawah) sudah ditetapkan, sehingga mereka menghadapi kesukaran dari persediaan awal, walaupun anda akan melakukannya sudah tentu perlu mencari tempat untuk meletakkannya, dan mereka perlu dipasang ke soket utama.

Kelemahannya adalah bahawa dalam hampir semua kes, kedengarannya tidak begitu baik seperti subwoofer berwayar. Ini bukan peraturan universal, dan rangkaian tanpa wayar peribadi yang mereka jalankan tentu mampu menghantar beberapa titik rendah yang baik, tetapi kita hampir selalu lebih suka model berwayar. Ini bukan keputusan yang boleh kami buat untuk anda. Satu-satunya perkara yang boleh kita katakan adalah bahawa jika anda berhasrat untuk mempunyai sistem suara 5.1 atau 7.1, maka kami sangat mengesyorkan subwoofer berwayar sepenuhnya - walaupun selalu ada pengecualian, seperti Sonos Sub yang sangat baik.

Penjelasan Subwoofer Dijelaskan

Terdapat beberapa orang yang akan memberitahu anda bahawa tidak masalah di mana anda meletakkan sub, selagi anda tidak menggunakannya sebagai meja di sebelah sofa. Jangan percaya orang-orang ini. Mereka bercakap di belakang mereka. Penempatan adalah penting, dan anda perlu meluangkan sedikit masa untuk memperbaikinya. Ini tidak semudah yang anda fikirkan. Ya, anda boleh meletakkannya di sudut bilik, atau di bawah set TV anda, dan anda akan mendapat bass yang banyak. Apa yang anda tidak akan dapat ialah timbre bass, ciri dan warnanya. Ini seperti membayar banyak untuk makanan yang mahal, dan tidak merasakan apa-apa selain garam.

Subwoofer sukar dalam hal ini. Gelombang bass bergerak ke semua arah, dan sebaik sahaja menghantam permukaan yang rata (seperti dinding) mereka memantulkan ke seluruh tempat. Nasib baik, ada muslihat kemas yang boleh anda gunakan untuk mempermudah sesuatu. Letakkan unit di tempat yang biasanya anda duduki, kemudian mulailah memainkan muzik dengan berat bass melaluinya - sesuatu seperti Skrillex atau Diplo sangat sesuai. Sekarang anda perlu merangkak di lantai (ya, kita tahu) dan mencari tempat di mana bass terdengar terkaya. Anda mungkin mempunyai satu atau dua tempat untuk dipilih di hujungnya, tetapi mereka adalah tempat di mana anda seharusnya meletakkan kapal selam anda.

Terdapat juga banyak gerai yang menawarkan pembangun sistem dalam talian yang berdedikasi, yang akan membolehkan anda memasukkan saiz bilik anda dan membantu anda menyesuaikan penempatan. SVS mempunyai yang sangat baik.

Menyiapkan Subwoofer Anda

Biasanya kapal selam mudah disediakan. Pasangkan kabel RCA (pastikan anda mempunyai kabel yang cukup panjang) ke port line-in di belakang sub, dan ke subwoofer keluar pada penerima atau penguat anda. Yang tinggal hanyalah menyambungkan kabel kuasa. OK: kadang-kadang agak rumit daripada itu, faktor yang banyak bergantung pada panel belakang subwoofer anda. Model yang lebih mahal adalah, kemungkinan besar ia akan dilengkapi dengan pelbagai suis dan kawalan yang membolehkan anda menyesuaikan keadaan di sumbernya.

Mari kita atasi beberapa perkara ini. Sekiranya anda melihat tombol kelantangan di bahagian belakang subwoofer anda - sesuatu yang jarang berlaku tetapi tidak pernah didengar - tetapkan pada kira-kira separuh. Anda boleh menyesuaikannya kemudian, tetapi anda akan mengkalibrasi sub untuk mendapatkan suara terbaik, dan kedudukan dua belas jam adalah tempat anda mahu menyimpannya buat masa ini. Anda mungkin juga melihat suis atau tetapan fasa berlabel. Penjelasan paling mudah untuk tetapan khusus ini ialah berbilang pembesar suara berbunyi lebih baik bersama-sama ketika pemacu mereka bergerak "dalam fasa" - seperti dalam, selari dengan satu sama lain. Penendangnya adalah sukar untuk mengetahui apakah anda telah menetapkan fasa dengan betul (fasa hampir selalu tersedia dalam dua tetapan, 0 ° atau 180 °). Anda perlu meluangkan masa untuk duduk dalam kedudukan mendengar, mendengar sesuatu dengan banyak kandungan bass, kemudian membalik tetapan dan mendengar perkara yang sama. Tanpa meletakkan titik yang terlalu baik, seseorang harus terdengar "betul". Sekiranya anda tidak dapat mendengar perbezaan, atau keduanya kedengaran baik, maka nasihat kami adalah: jangan stres. Pilih satu tetapan, dan biarkan di sana. Anda boleh menukarnya kembali kemudian. Anda juga mungkin mempunyai pelbagai port lain di bahagian belakang subwoofer anda, seperti output pembesar suara. Untuk ini, kami akan mengesyorkan agar anda membaca manual subwoofer anda. Setiap sub adalah berbeza, dan kami tidak mahu memberikan garis panduan khusus di sini.

Subwoofer Crossover Dijelaskan

Selamat datang ke satu perkara terpenting yang boleh anda lakukan untuk menjadikan bunyi subwoofer anda lebih baik. Seperti yang anda fikirkan sekarang, subwoofer direka untuk menangani frekuensi rendah. Tetapi dirancang dengan baik seperti sistem pembesar suara anda, sebenarnya tidak berperasaan. Tidak tahu dari mana frekuensi rendah itu bermula. Terdapat banyak rentang di mana ia berlaku, dan sehingga anda memberitahunya secara berbeza, sistem pembesar suara anda mungkin mengalihkan beberapa maklumat frekuensi rendah dalam suara anda ke pembesar suara sekeliling atau depan anda - maklumat yang akan lebih baik dikendalikan oleh subkomputer anda. Menyelaraskan titik itu - frekuensi di bawah semua suara dihantar ke sub-anda - disebut menyesuaikan titik silang.

Biasanya, crossover ditetapkan menggunakan persediaan pada skrin untuk penerima AV anda. Ini membolehkan anda memilih frekuensi tertentu tanpa terlalu banyak masalah. Untuk mencari frekuensi terbaik, apa yang perlu anda lakukan ialah perhatikan spesifikasi pembesar suara lain dalam sistem anda. Setiap pembesar suara mempunyai julat frekuensi yang dapat dihasilkan dengan selesa. Walaupun mereka sama sekali tidak berguna ketika membuat keputusan membeli (sesuatu yang telah kami jelaskan secara terperinci di sini) mereka sangat membantu untuk menentukan crossover - itulah sebabnya kami memasukkannya ke dalam jadual perbandingan kami di atas.

Katakan anda mempunyai satu set pembesar suara dengan julat frekuensi 100Hz - 20kHz. Ini bermakna titik silang anda adalah 100Hz - di situlah pembesar suara akan berhenti dapat menghasilkan bunyi, di mana anda perlu membawa subwoofer bergemuruh dalam mengisi jurang. Setelah anda menetapkan crossover (dan menjalankan perisian penentukuran bilik penerima anda, jika ada), ada satu perkara terakhir yang perlu anda lakukan. Mulailah memainkan lagu dengan banyak kandungan bass, dengan jumlah yang munasabah, melalui sistem anda. Turunkan kelantangan subwoofer sehingga anda tidak dapat mendengar bass. Kemudian, perlahan-lahan, mulailah menaikkannya sehingga bass berada pada tahap yang selesa tetapi tidak terlalu kuat. Tahniah, anda telah berjaya memadankan subwoofer anda dengan sistem pembesar suara anda, dan tidak kira seberapa keras anda meningkatkan jumlah keseluruhan, bass tidak akan mengatasi pembesar suara yang lain. Ingat: bass yang menggegarkan dinding semuanya baik dan baik, tetapi kuncinya di sini adalah sinergi. Anda mahukan suara keseluruhan yang kaya, kuat, dan mendalam, tanpa merasa tidak selesa. Menetapkan crossover dan kelantangan adalah kaedah terbaik untuk mencapainya.

Menggunakan Lebih dari Pada Satu Subwoofer

Sekiranya anda fikir bass bagus dengan satu unit, maka bukankah lebih baik dengan dua? Atau empat? Jawapannya adalah ya, tentu saja demikian, tetapi anda juga menghadapi risiko penyelewengan, atau hanya membebankan suara lain dalam campuran. Sekiranya anda ingin mencuba ini, dan mempunyai wang tunai untuk dibuang, maka satu unit di setiap sudut bilik (walaupun tidak menghadap ke dinding, silakan) akan meletupkan fikiran anda.

Tetapi itu pasti tidak mustahak, dan jika anda membuat pilihan yang tepat, anda akan mempunyai sesuatu yang anda gemari. Terus terang, kita akan mengambil alih menghabiskan sejumlah besar wang untuk pelbagai variasi perkara yang sama, hanya untuk menghasilkan bass yang tidak berkesudahan. Melainkan jika anda benar-benar ingin mengganggu jiran anda. Atau anda tinggal di mana-mana sahaja.
 
Subwoofer DIY Dijelaskan

Salah satu pertanyaan yang paling biasa kami dapat ialah adakah kami akan memaparkan subwoofer DIY di The Master Switch. Pembangun kapal selam ini berpendapat - mungkin dengan beberapa kelebihan - bahawa ciptaan mereka dengan mudah akan mengatasi karya yang dibuat oleh beberapa syarikat dalam senarai kami. Maklum balas kami adalah bahawa sangat sukar bagi kami untuk menyemak subyek DIY - walaupun senang membaca, dan kami senang mendengarnya, ini tidak begitu berguna bagi pembaca yang kemudian memutuskan untuk membelinya!

Namun, kami menyedari bahawa subwoofer DIY adalah pasaran yang besar, dan mereka yang membina sendiri menghabiskan banyak masa untuk mendapatkannya dengan betul. Terdapat beribu-ribu forum, subreddits, dan laman web lain di mana pembangun menghantar karya mereka, dan anda akan sering melihat pembangun DIY di pameran audio. Neraka, Dayton Audio malah menawarkan kabinet pemula asas, bagi mereka yang baru menggunakannya.

Tidak seperti banyak pembesar suara lain, subwoofer relatif mudah, dan ia menjadikan projek yang hebat sekiranya anda baru memulakan dunia audio DIY. Komponennya dapat diperoleh dari pengeluaran yang agak sedikit, dan anda tidak memerlukan banyak pengetahuan elektrik untuk membina sesuatu yang anda akan banggakan. Walaupun kami akan mengatakan bahawa kami bukanlah laman web yang tepat untuk mencari maklumat mengenai ini, terdapat banyak maklumat di luar sana. Sekiranya anda memulakan, dan anda bukan topi keldai raksasa, dengan cepat anda akan dapat berteman di komuniti.

Catat Ulasan for "Subwoofer Terbaik Tahun 2021"