Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Penurunan Kualiti Udara Dalaman

Kualiti udara dalam rumah bukanlah sesuatu yang banyak kita fikirkan sehingga kita mengalami gejala alahan di dalam rumah. Kualiti udara yang buruk dapat mempengaruhi kesihatan anda dari masa ke masa, dan anda tidak boleh mengabaikannya. Tetapi apa sebenarnya yang menyebabkan kualiti udara dalaman menurun? Berikut adalah empat sumber kualiti udara dalaman yang buruk dan bagaimana anda boleh mula bernafas dengan lebih mudah di rumah anda hari ini. Berikut adalah 4 penyebab penurunan kualiti udara dalaman.

penurunan kualiti udara


1. Penapis Udara Berkualiti Rendah atau Kotor

Penapis udara berkualiti rendah boleh menjadi penyebab mudah penurunan kualiti udara. Walaupun penapis udara mesh gentian kaca yang lebih murah dapat menjimatkan wang anda, ia mungkin memerlukan banyak kos dari segi kualiti udara. Penapis udara ini memerangkap habuk dan zarah yang lebih besar, tetapi selalunya membenarkan banyak zarah yang lebih kecil masuk, dan dengan cepat dapat menurunkan kualiti udara di rumah anda. Pilih penapis udara berkualiti tinggi seperti Sistem Penapisan HEPA Bypass, dan tanyakan kepada juruteknik AC anda yang mana penapis udara paling sesuai dengan sistem anda.

Setelah anda mengganti penapis udara, jangan mengabaikannya. Periksa sebulan sekali untuk melihat apakah anda perlu mengganti penapis penghawa dingin anda. Penapis kotor kehilangan kecekapan dan dapat mengurangkan aliran udara bersih ke dalam sistem penyaman udara anda.

2. Kelembapan Terlalu Sedikit atau Terlalu Banyak

Walaupun masalah yang jarang berlaku di iklim lembap seperti Florida, kelembapan rendah dapat menimbulkan masalah. Apabila rumah anda terlalu kering, debu dapat dibawa ke udara dengan lebih mudah dan boleh menyebabkan anda menyedut lebih banyak serbuk sari, spora acuan, serpihan tungau debu, kelemumur, zarah plumbum, dan pencemar lain. Kerana udara kering juga mengeringkan saluran hidung anda, anda juga lebih mudah terkena jangkitan. Sekiranya rumah anda terlalu kering, pertimbangkan untuk memasang pelembap untuk mengembalikan kelembapan. Sebaliknya, rumah dengan kelembapan terlalu banyak juga boleh menjadi masalah besar. Kelembapan tinggi mendorong pertumbuhan acuan dan menyediakan persekitaran yang lebih sesuai untuk bakteria dan virus, dan dapat meningkatkan populasi tungau debu. Menghirup sisa tungau debu adalah penyebab alahan yang biasa. Sekiranya anda belum memilikinya, dehumidifier seisi rumah boleh sangat membantu dalam keadaan ini.


3. Kerja Saluran Kotor

Saluran saluran kotor menawarkan persekitaran yang ideal untuk pertumbuhan acuan dan bahan pencemar lain yang menurunkan kualiti udara. Semasa udara bertiup melalui saluran, udara masuk ke rumah anda bersama dengan zarah-zarah yang tidak diingini di saluran air. Sekiranya rumah anda sudah usang dan saluran air anda tidak pernah dibersihkan, atau jika saluran air anda mempunyai retakan atau retakan, ada kemungkinan besar habuk, serangga, spora acuan, dan mungkin juga binatang pengerat tinggal di sana.

4. Penyaman Udara dan Pengudaraan yang Tidak Teratur

Apabila sistem penyaman udara anda tidak dibersihkan dan berfungsi dengan baik, ia akan merosakkan kualiti udara dengan membiarkan partikulat atau bahkan gas, seperti karbon monoksida, bercampur dengan udara di dalam bilik anda. Begitu juga, pengudaraan yang tidak mencukupi boleh menyebabkan penumpukan gas beracun dan alergen di rumah. Periksa dan tingkatkan kedua-duanya untuk kualiti udara yang lebih selamat.

Catat Ulasan for "Penurunan Kualiti Udara Dalaman"