Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Memperbaiki Home Theater Dan 10 Masalah Umum

Sistem teater rumah rumit. Apabila anda mempunyai sistem dengan banyak kabel dan penyediaan ini, sangat mudah untuk membuat kesilapan. Selama bertahun-tahun menyiapkan dan menguji puluhan peralatan teater rumah, kami menghadapi banyak masalah. Nasib baik, kami telah mempelajari beberapa perkara di sepanjang perjalanan. Dalam panduan kami mengenai cara memperbaiki home theater, kami akan menggariskan sepuluh masalah paling biasa yang dihadapi orang ketika membuat sistem teater rumah, dan cara memperbaikinya.

10 Masalah Umum Home Theater Dan Cara Memperbaiki



1. Tiada Suara Sama sekali

Anda telah mengeluarkan semuanya dari luar kotak, memasangkannya, menghabiskan berjam-jam dengan memasukkan input dan mencabut kabel pembesar suara, dan akhirnya anda bersedia untuk duduk di sofa dengan semangkuk popcorn dan menonton Netflix dalam 5.1 yang luar biasa. Tetapi anda tidak boleh, kerana tidak ada suara yang keluar dari pembesar suara anda.

Berita baiknya adalah bahawa sangat mustahil anda akan mengalami kegagalan sistem sepenuhnya. Untuk itu berlaku, setiap pembesar suara dalam persediaan anda harus berfungsi secara serentak, yang tidak akan berlaku kecuali jika berlaku lonjakan kuasa yang besar semasa anda duduk.

Langkah pertama: cabut palam penerima dari sumber kuasa. Anda tidak dapat membaca buku panduan ini sekiranya anda mati akibat renjatan elektrik. Perkara seterusnya yang perlu anda lakukan ialah memeriksa sama ada penerima AV anda disambungkan dengan betul. Jangan ketawa - ia lebih biasa daripada yang anda fikirkan. 'Disambungkan dengan betul' bermaksud bahawa kabel kuasa dimasukkan sepenuhnya dan wayar pembesar suara dimasukkan dengan betul (jika anda menggunakan palam pisang). Sekiranya anda menggunakan wayar telanjang, anda pasti ingin memastikan bahawa ia terpasang dengan kuat oleh skru pasang pemasangan, tanpa menunjukkan terlalu banyak wayar yang berlebihan.

Dengan andaian semuanya betul dan disambungkan dengan betul, tekaan terbaik seterusnya adalah masalahnya adalah pada tetapan dalam perisian penerima anda. Navigasi ke menu tetapan di layar, dan mulailah menguji tetapan pembesar suara yang berbeza. Dalam beberapa kes, anda mungkin perlu menetapkan pembesar suara secara manual ke saluran tertentu, dan dalam kes lain, bahan sumber mungkin tidak dimainkan dalam tetapan pembesar suara anda. Apa pun, pengujian tetapan yang berbeza harus menyelesaikan masalah ini dengan cepat. Dalam banyak cara, kekurangan suara adalah masalah paling mudah untuk diselesaikan - melainkan jika anda benar-benar mendapat lonjakan tenaga atau menghantar set pembesar suara yang tidak berguna sepenuhnya. Dalam kes ini, kami tidak dapat menolong anda. Mungkin lain kali, anda juga harus membeli pelindung lonjakan.

2. Pembesar suara Keliling Tidak Berfungsi

Kami akan mencadangkan penyelesaian yang hampir tidak masuk akal - penyelesaian yang mungkin tidak dapat menyelesaikan masalahnya, tetapi tetap berbaloi. Naikkan kelantangan. Dalam beberapa kes, bahan surround dalam adegan tertentu dari sebuah filem atau siri dapat menjadi sangat halus, dan kesan awal anda tentang kekurangan suara surround mungkin kerana ia bermain terlalu lambat. Anda perlu menavigasi ke menu tetapan penerima untuk menyesuaikan kelantangan bagi setiap pembesar suara.

Dengan andaian itu tidak berlaku, periksa sambungan pembesar suara untuk memastikan semuanya berada di tempat yang betul.

Sekiranya itu tidak menyelesaikan masalah, sudah tiba masanya untuk melihat lama sumber bahan anda. Soalan yang perlu anda tanyakan kepada diri anda ialah sama ada bahan sumber anda sebenarnya mampu 5.1 atau 7.1 bunyi sekeliling. Sekiranya anda memainkan muzik melalui penerima anda, mungkin tidak, kerana kebanyakan lagu dicampur untuk dua saluran dan bukannya lima atau tujuh. Filem dan siri lebih cenderung mempunyai campuran sekeliling, tetapi tidak selalu. Sekiranya demikian, anda mungkin perlu menetapkan penerima anda untuk menerjemahkan campuran 2.1 hingga 5.1 atau lebih tinggi. Tetapan penerima berbeza, tetapi anda harus mencari pilihan untuk ini di bawah sesuatu yang berlabel Tetapan DSP atau yang serupa. Sekali lagi, main-main dengan tetapan yang berbeza, dan lihat apakah itu membuat perbezaan. Anda sentiasa dapat menguji sumber yang anda tahu mampu mengeluarkan suara surround sepenuhnya untuk memeriksa sama ada penerima atau pembesar suara anda salah.

Sekiranya anda menggunakan pemain Blu-ray, anda mungkin perlu menetapkan output ke bitstream berbilang saluran. Anda seharusnya dapat mencari pilihan ini di menu tetapannya sendiri.

3. Speaker Depan Tidak Bunyi Benar

Sekali lagi, ini adalah sesuatu yang hampir pasti dapat diperbaiki dengan bermain-main di menu tetapan penerima anda. 90% masa, ada masalah dengan menetapkan ukuran pembesar suara. Sebilangan besar penerima membolehkan anda menetapkan saiz pembesar suara anda sebagai Kecil atau Besar. Ini membolehkannya berintegrasi dengan lebih berkesan dengan pembesar suara lain dalam persediaan anda. Jelas, Kecil dan Besar merangkumi pelbagai jenis, tetapi cukup mudah untuk memilih yang tepat. Sekiranya anda mempunyai sepasang pembesar suara di lantai dalam persediaan anda, pilih Besar. Sekiranya pembesar suara depan anda adalah jenis satelit, pilih Kecil.

Pilihan lain adalah dengan menyesuaikan crossover subwoofer anda. Ini adalah titik dalam spektrum frekuensi di mana pembesar suara mula mengeluarkan suara mereka, dan subwoofer mengambilnya. Anda mungkin menyiapkannya sehingga pembesar suara depan anda mengambil terlalu banyak beban bass, yang dapat memutarbelitkan atau mengotorkan suara. Mulakan dengan menetapkannya pada 80Hz dan pergi dari sana. Rakan-rakan kami di SVS, yang mengeluarkan barang seperti PB16-Ultra Subwoofer (ulasan penuh di sini), mempunyai panduan yang sangat baik untuk ini.

4. Pembesar suara tinggi tidak kedengaran betul

Pembesar suara siling dan tinggi sukar dibetulkan. Dengan andaian semuanya tersambung dengan betul, perkara pertama yang harus anda cuba ialah menyesuaikan tetapan pada penerima A / V anda. Sekiranya anda mempunyai pembesar suara bernada tinggi, anda pasti mempunyai penerima yang mampu menghasilkan bunyi 9.2 atau 11.2. Penyelesaiannya mungkin hanya mengubah tetapan codec anda, yang merupakan istilah untuk perisian yang menyandikan suara.

Sekiranya tidak berjaya, anda mungkin perlu memikirkan lebih lanjut mengenai cara meletakkan pembesar suara. Jelas, ini memerlukan lebih banyak usaha (dan mungkin beberapa penggerudian lubang yang menjengkelkan) jika anda mempunyai pembesar suara siling, tetapi tidak terlalu banyak masalah jika anda mempunyai pembesar suara tinggi. Daripada dipasang di siling anda menunjuk ke bawah, pembesar suara tinggi memantulkan suara dari siling, atau mengarahkannya ke kedudukan pendengaran anda. Inilah contohnya: pembesar suara Klipch RP-500SA Rujukan Premiere Atmos (ulasan penuh di sini). Lihat bagaimana bentuk bersudut dirancang untuk memaksimumkan suara tinggi anda?

Cuba gerakkan pembesar suara tinggi anda dan uji dengan bahan sumber yang sama seperti yang anda gunakan sebelumnya. Adakah terdapat perbezaan? Adakah lebih baik atau lebih teruk? Adakah memancing pembesar suara dengan cara yang berbeza dapat meningkatkan bahan? Ini mungkin masalah untuk membetulkan kedudukan dan arah - periksa dokumentasi yang disertakan dengan pembesar suara anda untuk melihat apakah pengeluar mengesyorkan sesuatu yang spesifik.

5. Terdapat Statik Dari Suara

Dalam hampir semua kes, statik adalah tanda masalah dengan sambungan pembesar suara. Kawat mungkin terlepas dari soket, dan yang anda perlukan hanyalah menggoncangkannya semula. Belum diselesaikan? Langkah seterusnya adalah mengesan sumber masalah. Adakah statik berterusan atau hanya muncul pada titik-titik tertentu? Sekiranya ada, apakah itu? Cara yang baik untuk mempersempit pilihan adalah dengan mencuba menukar sumber yang berbeza. Sekiranya anda menggunakan pemain Blu-ray, cubalah yang lain jika anda memilikinya, atau tonton sesuatu di perkhidmatan penstriman untuk melihat apakah statis itu sendiri. Proses penghapusan akan membantu anda mengetahui bahagian sistem anda yang menyebabkan masalah. Sekiranya anda menggunakan penguat kuasa dengan penerima anda, anda mungkin mendapati bahawa masalahnya adalah dengan sambungan di sana - hasil yang jauh lebih biasa daripada yang anda fikirkan.

Pada akhirnya, penyelesaian masalah dengan statik hampir selalu menjadi masalah dengan sambungan yang longgar, dan setelah anda mengetahui di mana ia berada, ia agak mudah untuk diperbaiki. Kecuali, ngeri seram, pembesar suara anda mungkin meletup kerana tidak sesuai dengan amp anda. Anda harus menyemak panduan ini agar tidak berlaku lagi.

6. Keseluruhan Sistem Kedengaran 'Mati'

Yang ini sedikit lebih sukar untuk didiagnosis. Anda telah meletakkan pembesar suara dengan betul. Anda telah menyiapkan crossover, memilih tetapan yang betul pada penerima anda, memastikan bilik anda dipenuhi dengan perkara-perkara yang akan memperlakukan suara anda dengan baik. Namun ... ada yang tidak kena. Suara terasa tipis atau meredam, dengan bass yang lebih sedikit daripada yang anda jangkakan. Ini bukan sesuatu yang boleh anda gunakan, tetapi anda tahu sistem anda tidak berfungsi sebagaimana mestinya. Mungkin keseluruhan persediaan, atau mungkin hanya satu atau dua pembesar suara. Walau apa pun, ia menjengkelkan. Sistem teater rumah mahal, dan mempunyai sistem yang tidak berfungsi seperti yang diiklankan adalah kesakitan yang luar biasa. Terdapat beberapa masalah umum yang boleh menyebabkan masalah anda.

Sebagai permulaan, semua pembesar suara harus dihubungkan secara berperingkat. Masing-masing mempunyai dua sendi di bahagian belakang - yang positif, dan yang negatif, biasanya berwarna putih dan merah. Sambungan di bahagian belakang penerima anda akan diatur dengan cara yang sama. Positif perlu dihubungkan dengan positif, dan negatif ke negatif. Sekiranya terbalik, semuanya berada di luar fasa dan suara yang anda dengar akan berkurang. Sekiranya sistem pembesar suara anda terdengar rapuh atau teredam, perkara utama yang perlu anda lakukan ialah memastikan bahawa anda telah menghubungkan pembesar suara anda dengan cara yang betul. Beberapa sistem bahkan akan memberi tahu anda di skrin jika ada yang tidak betul - penerima Marantz SR8012 sangat bagus untuk ini.

7. Ada Hum yang Mengganggu!

Selamat datang ke kegembiraan gelung tanah. Pada asasnya, dua peralatan di litar elektrik yang sama saling mengganggu, menghasilkan apa yang dikenali sebagai gelung tanah 60Hz - dengungan yang menjengkelkan yang dapat anda dengar melalui pembesar suara anda, yang tidak akan hilang walau sekeras mana pun anda mencuba.

Untuk menyingkirkannya, perkara pertama yang perlu anda lakukan adalah mencari siapa pelakunya. Daripada hanya mengeluarkan segala-galanya, bekerja secara metodis. Mulakan dengan penerima anda. Ujian yang baik adalah menyesuaikan kelantangan. Sekiranya berdengung berubah, anda telah menjumpai sekurang-kurangnya salah satu penyebabnya. Sekiranya tidak, maka apa sahaja yang menyebabkan suara mengejar penerima. Apa yang berlaku jika anda memilih input lain? Adakah hum masih ada? Sekiranya ada, cabut semua kabel yang menghubungkan penerima ke yang lain, tetapi biarkan pembesar suara disambungkan, bersama dengan kabel kuasa penerima. Sekiranya anda dapat mengasingkannya, semua yang perlu anda lakukan ialah membuang peralatan yang menyinggung perasaan, yang bermaksud mungkin memerlukan pembaikan atau kajian lebih lanjut. Orang-orang di PS Audio mempunyai panduan hebat untuk ini, yang menerangkan lebih banyak perincian teknikal daripada apa yang kami ada di sini.

Tetapi anggap anda tidak dapat mengasingkannya, baik dengan mengubah input atau menyesuaikan kelantangan. Lalu, bagaimana? Nah, itu bermakna anda pasti mempunyai gelung tanah, dan itu bermakna anda memerlukan satu atau dua peralatan untuk memperbaikinya. Sekiranya sumbernya adalah TV kabel anda, anda memerlukan pengubah pengasingan, seperti ini. Sekiranya sumbernya adalah sesuatu yang lain, cubalah penebat tanah, seperti ini.

Penyelesaian ini hadir dengan peringatan besar: kami peminat audio di rumah, bukan jurutera elektrik. Semua yang anda lakukan adalah atas risiko anda sendiri. Sekiranya anda merasakan ada sesuatu yang salah, atau anda tidak pasti dapat memperbaikinya, perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah berbincang dengan juruelektrik yang berkelayakan, atau hubungi talian sokongan pelanggan orang yang membuat pembesar suara atau penerima anda. Mereka akan dapat membincangkan anda melalui proses menghilangkan buzz, langkah demi langkah.

8. Jauh Sejagat Tidak Berfungsi

Alat kawalan jauh universal sangat bagus. Mereka menggantikan ribuan alat kecil lain yang anda perlukan untuk mengawal kehidupan audio anda, tetapi selalunya, mereka mengecewakan anda. Perkara pertama yang pertama: mari kita hilangkan yang jelas. Periksa bahawa bateri mempunyai muatan, anda telah memilih sumber yang betul, dan tidak ada jarak antara alat kawalan jauh dan penerima anda. Ini boleh berlaku jika anda meletakkan penerima di almari atau almari, yang merupakan kesalahan yang lebih biasa daripada yang anda fikirkan. Dengan andaian bahawa semua perkara itu sejuk, sudah tiba masanya untuk mendapatkan teknikal.

Pergi ke dalam talian dan ketahui apakah alat kawalan jauh anda menggunakan Infrared (IR) atau Frekuensi Radio (RF). Lakukan perkara yang sama untuk penerima anda. Penerima yang menggunakan RF tidak akan dapat mengambil alat kawalan jauh yang menggunakan IR, dan jika anda mengalami ketidakcocokan, mudah kecewa. Terutama jika anda baru sahaja membeli alat kawalan jauh dan tidak mahu bersusah payah mengembalikannya. Berita baiknya, dalam kebanyakan kes, anda boleh mengubah tetapan ini pada penerima anda sendiri. Sekiranya anda tidak dapat, ada banyak alat yang menukar dari IR ke RF, atau sebaliknya.

9. Tanpa Bass

Fikirkan kembali ketika kita bercakap mengenai frekuensi dan tetapan crossover. Ini mesti ada di senarai semak anda terlebih dahulu. Menyelaraskan crossover subwoofer anda sering kali dapat membuat perbezaan dramatik dengan perasaan bass anda. Seperti yang kami katakan sebelumnya, mulakan pada 80Hz dan mulakan dari sana. Sekiranya anda masih tidak melihat peningkatan, itu mungkin masalah sambungan. Sebagai rujukan, satu kabel RCA dari penerima anda ke subwoofer anda harus mengendalikannya. Sekiranya tidak ada satu pun jawapannya, kemungkinan besar ia adalah masalah penempatan.

Terdapat beberapa perkara yang perlu anda perhatikan ketika berhubungan dengan subwoofer. Secara tradisinya, tempat yang paling biasa untuk meletakkan subwoofer adalah di sudut bilik, jauh dari dinding; bawah dan berhampiran pembesar suara depan; atau ke sisi kedudukan pendengaran anda. Ini adalah tempat pertama yang harus anda cuba sekiranya anda ingin mengembangkan bass anda. Sekiranya itu tidak berjaya, sudah tiba masanya untuk mencuba tipu muslihat lama yang telah digunakan oleh sub-pencinta selama ini. Angkat sub, masih terhubung, dan letakkan di kedudukan pendengaran anda. Mainkan sesuatu yang berat di bass, kemudian - dan sebenarnya kami bermaksud - merangkak di lantai, dan cari di mana bass paling menonjol. Letakkan subwoofer di sana. Ini adalah muslihat lama, tetapi dicuba dan benar.

10. Mengalami Jeda Antara Suara dan Gambar

Ini adalah salah satu masalah yang paling biasa dan paling menjengkelkan di dunia teater rumah. Sangat biasa bahawa banyak pengeluar bahkan menyertakan ciri menu khas untuk mengatasinya. Ringkasnya, apabila suara anda muncul sebelum gambar anda, itu kerana pemprosesan video terlalu lama. Itu bermaksud bahawa suaranya sudah siap sebelum gambar, dan pelakon di layar akan bercakap sebelum mulutnya bergerak. Ini sangat menjengkelkan.

Nasib baik, ia juga mudah diperbaiki. Cari ciri di TV atau menu skrin penerima yang berlabel Audio Delay. Laraskan dengan beberapa milisaat pada satu masa sehingga suara dan gambar sesuai. Anda akan mendapat panduan yang lebih terperinci untuk melakukannya di sini, yang juga merangkumi pilihan apabila ini tidak berfungsi. Sekiranya gambar itu muncul sebelum bunyi, anda mungkin menghadapi masalah yang lebih mendalam. Nasib baik, panduan komprehensif ini juga dapat membantu.

Catat Ulasan for "Cara Memperbaiki Home Theater Dan 10 Masalah Umum"